Kérjük, az oldalra történő belépés előtt figyelmesen olvasd el az alábbiakat!
Az oldal erotikus tartalma miatt csak 18 éven felülieknek ajánlott! Az oldal tartalmai az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha korlátoznád a korhatáros tartalmak elérését a gépen, használj szűrőprogramot.
A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban. (További információk)
Az említett művet nem ismerem, de ha megint más tollával ékeskedsz, felhívom rá a figyelmed, a Gullivert is irodalmárok mondják utazásregénynek. Persze ha meg tudod reformálni az irodalmat, csak bátran. Nem az én pályám, tőlem lehet. 😅
Ami pedig a sci-fi tudományos részét illeti: Isaac Asimov biokémikus volt, doktorátussal. A magyar sci-fi kiadás ősatyja, Kuczka Péter fizikus volt. A sci-fi írok között rengetegen voltak a különféle természettudományok legmagasabb szintű tudósai. Viszont! Rengeteg olyan eset volt, amikor az író egy-egy új tudományos szavat helytelenül, vagy félreértve/félremagyarázva használt. Lásd például Asimov "pozitron" agyú robotjait. Vagy A&B Strugackij fúziós hajtóművét, amit következetesen fotonmeghajtásnak nevezett. Nem is szólva a hidegháború alatti, keleti blokk beli sci-firől, ahol a "szent tudomány és racionalitás" nevében nem lehettek olyan varázslatos és misztikus dolgok, mint hipertér és térjlhajlítás. Csak a megalapozott tudományos magyarázatokhoz lehetett ragaszkodni. Mint például a relatív időrövidülés és a belőle adódó ikerparadoxon. Hogy ez ne okozzon problémát, sok író inkább ki is hagyta az utazás módjának tárgyalását, lásd Nemere István: Trendall regényeit.
Ezen az alapon a Snow Crash sem sci-fi, miközben a cyberpunk irányzat egyik gyöngyszeme. Sőt! Még maga, a stílus névadó novellája, a Cyberpunk sem az. Nem is szólva a rengeteg steampunk regényről és novelláról. Hiszen egyikben sem szerepel még említés szintjén sem térugrás vagy lézerfegyver. De bizonyára sokkal jobban tudod, mint a világ sci-fi magazinjainak és könyvkiadóinak szerkesztői. Mivel azok meg ilyeneket adnak ki sorra.
Azt hittem a science-fiction az tudományos fantasztikus kategória. A Gulliver pedig inkább fantasy, ha már keresnék rá kategóriát. De megnéztem, az irodalmi besorolása utazás regény. A Sulinet oldalán tálalod. Az Elveszett világ sem sci-fi, nincs abban sem olyan klasszikus dolog, mint egy térugrás vagy lézerfegyver és technikai civilizáció.
Lehet az én térképem elavult, de én sehol nem találom sem Liliputot, sem Nyihahát sem a többi ott említett országot. Ahogy a fensík sincs jelölve, ahol kétféle fejlettségű ősemberek élnek dinoszauruszokkal együtt (lásd Elveszett világ).
Pont erről beszéltem (tök fölöslegesen)! Hogy a sci-fit nem az teszi sci-fivé, hogy az űrben vagy a jövőben játszódik, vagy hogy egy eddig ismeretlen faj támadja meg az emberiséget. Egyébként nekem is nagy kedvencem mind Asimov, mind a Csillagkapu. De mellette az olyanok is nagy kedvenceim, mint a Csillagok háborúja (bár mostanra nagyon hazavágta a Disney) vagy például a Babylon5, vagy a Dűne. És még nem is beszéltünk a rengeteg sci-fi filmről és regényről amit nem fejlesztettek frenchissé, hanem csak önmagában létezik.
Kételkedve. Szia ikeás! Én nem néznék meg mindent, de sosem egy oldalról tájékozódnék, hanem lehetőleg két, ellentétes beállítottságúról. Vagy inkább háromról. Az információs buborék miatt amúgy is azt hisszük, hogy csak az a hiteles, amit éppen mi olvasunk.
A Gulliver nem tudom mitől sci-fi? Még a Nyihahák sem az szerintem. De nem vagyok irodalmár. Asimovot olvastam, de például a Stargate is nagy kedvenc volt. Nekem mindegy melyik faj jön, csak csiga ne legyen a kocsiban.
A sci-fi nagyon régi műfaj. Gondoljunk csak Guliver utazásaira, vagy Sir Arthur Conan Doyle Elveszett világára, vagy a Világok harcára, de a filmekben is már a technika megjelenése után nem sokkal megjelent az Utazás a holdba. Nagyon régi eset, hogy az emberek megpróbálják elképzelni azt, hogy mi lehet itt vagy ott a világban. Akár a föld eldugott részein, akár a föld vagy a történelem múltjában, akár a világűrben. És az is a képzelettel egyidős, hogy annak menyjen utána a sci-fi, hogy egyes helyzetekben hogyan viselkednek az emberek vagy akár az egész emberiség! Természetesen vannak űroperák, amik nem szólnak másról, mint bibircsókos fejű emberekről, mint szörnyekről, szaguldozásról a csillagok között, és sugárfegyverekről. De emellett vannak egészen más írások is! Nem is szólva a kettő kombinációjáról. Vagyis nemcsak az idegenek inváziója az egyetlen témája a sci-finek!
Már elkezdődött az invázió. A csigák ellepték a környékünket. Van terráriumban afrikai óriáscsigánk, attól tartok, hogy őket jöttek kiszabadítani. ET ha visszajön, szerintem az én generációm nem ijed meg tőle.
A kozmetikusom az USA-ban tanult. Egy “hangy” van a vállára tetoválva. Ő azt mondta őszinte meglepetésemre, hogy a sci-fi és a fantasztikus filmek arra valók, hogy felkészítsék az emberiséget egy esetleges invázióra. Először butaságnak gondoltam, de arra jutottam, hogy lehet benne igazság. Ez az új vallás, ez a hitük. A közös pont a sosemvolt történetek, ami össze tudja fogni a fiatalokat. Beépül a kollektív tudatba és nem omlik össze a rendszer, ha esetleg bekopognak az idegenek egyszer a jövőben.
Az USA ban meglepő módon nincs irodalmi tankönyv, csak nyelvtan van. Fontos kiemelni, hogy az egyik legnépszerűbb író Verne Gyula az USA ban, szinte minden háztartás polcán ott van egy kötet a francia írótól. Egy nagyobb városban iskolánként eltérnek a könyvek listája. Értelemszerűen a privát iskolák, vagy akár a vallási intézmények is saját elképzelések mentén állítják össze a könyveket. El kell dönteni, hogy melyik könyvek tudják segíteni a középiskolások szellemi fejlődését. Alap koncepció, hogy a fontos értékek bemutatásra kerüljenek.
Miért fontos a sci- fi megjelenése az irodalmi órákon?
Egyfelől a világ arra felé orientálódik amit a fantasztikus, tudományos regények bemutatnak, gondoljunk az űrutazásra , vagy a robotokra. Fontos , hogy az irodalom a valóságot vizsgálja. Ugyanakkor hasznos lehet a fikciók bemutatása is, az erények mentén, vagy akár csak a szórakoztatás is lehet cél.
1
A
Ashley
2024. június 25. 08:28
#1355
Mi ez, h nem lehet íróként beregizni, és olvasóként lehet történetet beküldeni? :D
Pont erről beszéltem (tök fölöslegesen)! Hogy a sci-fit nem az teszi sci-fivé, hogy az űrben vagy a jövőben játszódik, vagy hogy egy eddig ismeretlen faj támadja meg az emberiséget.
Egyébként nekem is nagy kedvencem mind Asimov, mind a Csillagkapu. De mellette az olyanok is nagy kedvenceim, mint a Csillagok háborúja (bár mostanra nagyon hazavágta a Disney) vagy például a Babylon5, vagy a Dűne. És még nem is beszéltünk a rengeteg sci-fi filmről és regényről amit nem fejlesztettek frenchissé, hanem csak önmagában létezik.
És az is a képzelettel egyidős, hogy annak menyjen utána a sci-fi, hogy egyes helyzetekben hogyan viselkednek az emberek vagy akár az egész emberiség! Természetesen vannak űroperák, amik nem szólnak másról, mint bibircsókos fejű emberekről, mint szörnyekről, szaguldozásról a csillagok között, és sugárfegyverekről. De emellett vannak egészen más írások is! Nem is szólva a kettő kombinációjáról. Vagyis nemcsak az idegenek inváziója az egyetlen témája a sci-finek!
Az USA ban meglepő módon nincs irodalmi tankönyv, csak nyelvtan van. Fontos kiemelni, hogy az egyik legnépszerűbb író Verne Gyula az USA ban, szinte minden háztartás polcán ott van egy kötet a francia írótól.
Egy nagyobb városban iskolánként eltérnek a könyvek listája. Értelemszerűen a privát iskolák, vagy akár a vallási intézmények is saját elképzelések mentén állítják össze a könyveket. El kell dönteni, hogy melyik könyvek tudják segíteni a középiskolások szellemi fejlődését. Alap koncepció, hogy a fontos értékek bemutatásra kerüljenek.
Miért fontos a sci- fi megjelenése az irodalmi órákon?
Egyfelől a világ arra felé orientálódik amit a fantasztikus, tudományos regények bemutatnak, gondoljunk az űrutazásra , vagy a robotokra. Fontos , hogy az irodalom a valóságot vizsgálja. Ugyanakkor hasznos lehet a fikciók bemutatása is, az erények mentén, vagy akár csak a szórakoztatás is lehet cél.